Dynamika zmian na rynku nieruchomości sprawia, że nawet największe serwisy ogłoszeniowe przedkładają jakość publikowanych ofert nad ich ilość. Podobnymi kategoriami myślą potencjalni nabywcy nieruchomości. Czego oczekują od ogłoszenia w sieci? Jakie informacje są im potrzebne?
Ogłoszenie napisane „na kolanie” nie ma szans
Dlaczego? Powód jest prozaiczny. Nie zostanie zauważone wśród tysięcy ofert. Dlatego na skonstruowanie ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości warto poświęci trochę więcej czasu. Nieruchomości potrafią sprzedawać się latami, bo informacja o ich obecności na rynku nie dociera do potencjalnych nabywców. Nabywców, którzy byliby nimi naprawdę zainteresowani. Każde mieszkanie na sprzedaż w Policach można sprzedać, trzeba tylko wiedzieć komu. Tworząc ofertę sprzedaży należy mieć przed oczami idealnego potencjalnego nabywcę. Czego innego będzie szukała rodzina z dziećmi, inne atuty przyciągną studentów czy singli, jeszcze inne seniorów lub biznesmenów.
Pisz językiem korzyści
Gdy zna się grupę docelową, którą jesteśmy w stanie zainteresować nieruchomością, dużo łatwiej jest przedstawić jej zalety i potencjał oraz przyciągnąć uwagę do oferty. Co więcej, niektóre potencjalne wady można przekuć w coś dobrego. Przykładowo, dla studentów i singli mało ustawne mniejsze pokoje to potencjalna okazja na najem części nieruchomości.
Te informacje muszą znaleźć się w ogłoszeniu
Potencjalni nabywcy muszą znać te fakty, aby zainteresować się ogłoszeniem. Pamiętaj nabywca również ceni swój czas. Dlatego istotne są dla niego:
- powierzchnia, piętro, lokalizacja;
- typ (dom czy mieszkanie, stare czy nowe budownictwo, blok czy kamienica itp.);
- liczba pomieszczeń wraz z metrażami (oraz informacją, czy są rozkładowe czy przechodnie);
- sprzęt i meble;
- stan techniczny (nieruchomości do remontu nie odstraszają wszystkich chętnych);
- dojazd, komunikacja i najbliższa okolica;
- cena;
- termin dostępności;
Nie ukrywaj mankamentów
Nie ukrywaj nic, co i tak wyjdzie na jaw przy oglądaniu domu/mieszkania lub konsultacji z rzeczoznawcą. Dziś wiele osób korzysta z ich usług przygotowując się do niewątpliwie kosztownych transakcji. Niektóre z wad na pewno można zminimalizować pisząc o nich wspomnianym wyżej językiem korzyści. Przykładowo „w łazience po rearanżacji znajdzie się wystarczająco dużo miejsca na domowe SPA.”
Bądź otwarty na negocjacje
Warto też podkreślić to w ogłoszeniu. Wiele nieruchomości nie sprzedaje się tylko dlatego, że właściciele mają do nich pewien sentyment i równocześnie nierealne wyobrażenia co do ich wartości. Cena ofertowa nigdy nie może być utożsamiana z ceną sprzedaży. Ustalając cenę na pewno trzeba zapoznać się z sytuacją na rynku i cenami nieruchomości w okolicy. Gotowość do negocjacji nie jest równoznaczna z koniecznością sprzedaży czegokolwiek za bezcen.